Pagina afbeelding

Diezebrug in de A59 in recordtempo hersteld

26-01-2015

Vier uur nadat aannemer Frans Nooren West 46 ton krimparme en staalvezelversterkte betonmortel aanbracht op de Diezebrug bij Den Bosch kon het vrachtverkeer er weer overheen rijden.

Frans Nooren West uit Pijnacker, onderdeel van de Sealteq Group, herstelde voor Rijkswaterstaat en hoofdaannemer Boskalis de gescheurde stootplaten aan weerszijden van de Diezebrug in de A59 bij Den Bosch in één weekend. In ploegendienst werden de oude, gescheurde betonplaten verwijderd, is nieuwe wapening aangebracht en ingelijmd en nieuw beton gestort en afgewerkt. Er stond nogal wat druk op het werk: “Op elk uur dat het werk langer duurde dan overeengekomen, stond een boete van 60.000 euro”, aldus directeur Chris Uittenbogaard van Frans Nooren West.  Er was ook een beperkt tijdschema voor uitvoering beschikbaar omdat de gehele snelweg moest worden afgesloten. In het weekend van vrijdagavond 17 t/m maandagochtend 20 oktober 2014 moest de klus geklaard worden.

Niet eerder vertoond
 “Traditioneel storten van de vloeren was geen optie”, zegt Uittenbogaard. “Er was geen betoncentrale die mortel kon leveren die aan de zeer hoge eisen voldeed.” Binnen 4 uur moest de mortel een sterkte hebben van 30 newton per vierkante millimeter. Door die snelle uitharding dreigde het gevaar van grote krimpspanningen, waardoor scheuren kunnen ontstaan en de duurzaamheid van de constructie in gevaar komt. Er werd een oplossing gevonden in een speciale zelfverdichtende gietmortel met een nominale korrel van 16 millimeter en een watercementfactor van 0,3. Aan het mengsel zijn speciale staalvezels toegevoegd om de krimp op te vangen. Dit speciale mengsel was in Nederland niet eerder (machinaal) verwerkt.

Geen stilstand
Vanwege de relatief grote hoeveelheid mortel (er moest in ca. 4 uur tijd ongeveer 46 ton mortel worden verwerkt)  moest gezocht worden naar een  wijze van verwerken die nog niet eerder in Nederland is toegepast. Handmatig mengen en transporteren leek immers onbegonnen werk. In Duitsland heeft men veel ervaring met de aanleg van betonnen wegen. Er zijn dan ook twee speciale pompen uit het Duitse Siegburg “overgevlogen”. “Daarmee is het beton in een strak georganiseerd proces, in één nacht op de twee locaties met ruim twintig man aaneensluitend, gestort”. Een zeer strakke regie en goede planning bleken niet overbodig te zijn. Alle bijbehorende machinerie inclusief pompen was dubbel aanwezig op de locatie teneinde eventuele stilstand voor te blijven. De machines draaiden in een razend tempo: elke drie minuten verdween tijdens de stort een pallet met een ton aan mortel van de pallet stapels in de vloer.

Alle betrokkenen zeggen tevreden te zijn met het resultaat: al binnen enkele uren na de stort konden de vlakken opnieuw worden geasfalteerd. Er bleek ook, mede door de goede nabehandeling, geen enkele scheur in de vloeren te zitten.  Al met al een zeer duurzame en efficiënte aanpak.

Bekijk de film van het project.

Projectinformatie
Project: herstel Diezebrug
Locatie: A59 bij Den Bosch
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Hoofdaannemer: Boskalis
Betonreparatiebedrijf: Frans Nooren West
Periode van uitvoering: vrijdagavond 17 t/m maandagochtend 20 oktober 2014
Betonreparatiewerkzaamheden: herstel gescheurde stootplaten
MVO: het beperken van maatschappelijke overlast door efficiëntie in uitvoering en veel aandacht voor arbeidsomstandigheden personeel (inzet speciale equipment etc.)
Bijzonderheden: aanbrengen 46 ton krimparme en staalvezelversterkte betonmortel in 4 uur tijd

Selecteer uw VBR-betonreparatiebedrijf


<< Ga terug