Pagina afbeelding

Levensader UMC Utrecht in record tempo hersteld

19-01-2017

Het UMC te Utrecht zag zich bij de aanleg van de Uithoflijn geconfronteerd met een groot probleem. VBR bedrijf SealteQ West ging de uitdaging aan om voor een adequate oplossing te zorgen.

Het tracé van de Uithoflijn in aanleg passeert de tunnel die de naastgelegen energiecentrale verbindt met het ziekenhuis. Bij het verwijderen van asfalt is door de hoofdwapening van het dek van de tunnel gezaagd. Daarnaast kwam een forse chloride geïnitieerde wapeningscorrosie in een deel van het tunneldek aan het licht.

Risico’s
Door dit alles waren er grote risico’s voor schade aan deze levensader voor het ziekenhuis, die, naast de stroomvoorziening en verwarming, ook zorgt voor transport van medische gassen e.d. De tijdsdruk die op het Uithoflijnproject drukte was dan ook groot, maar het is SealteQ gelukt het UMC Utrecht voor calamiteiten te behoeden.

Het project
Binnen één dag na de melding vanuit het UMCU organiseerde SealteQ West diverse onderzoeken om de omvang en ernst van de situatie goed in kaart te brengen. Samen met de constructeurs van het UMC en het projectteam zijn in recordtempo diverse herstelplannen opgesteld die getoetst werden aan duurzaamheid, overlastbeperking, constructieve veiligheid, risicobeheersing en kosten.  Ook de weersomstandigheden werden een factor van belang. Het was immers al bijna december en er was al nachtvorst geweest.

Het zeer zwaar gewapende en tot ca. 120 mm diep te saneren tunneldek is allereerst geheel onderstempeld over het aangetaste gebied en de lekkende scheuren zijn waterdicht geïnjecteerd. Na het maken van een opvanggoot en het plaatsen van een mobiele slibstraat is het dek gesaneerd door middel van gerobotiseerd hoge druk water saneren. Ondanks het enorme watergeweld is de geluidsoverlast, in vergelijking met traditioneel slopen, vele malen minder en is de kwaliteit van de ondergrond na saneren perfect geschikt voor hoogwaardig herstel.  Ook aan de eis dat de bestaande wapening zo veel mogelijk zou worden gespaard kon met deze techniek worden voldaan.

Na het saneren zijn direct enkele grote tenten geplaatst en werden de benodigde klimatologische omstandigheden  gecreëerd. De aangetaste en doorgezaagde  wapening is vervolgens compleet verwijderd, maar de constructief belangrijke, en grotendeels nog intacte, inklemmingswapening is beschermd met galvanische anodes die aan de te beschermen wapening zijn gelast.

Na het aanbrengen van bekistingen en rijen is het dek in recordtempo aangestort met een supersnelle staalvezelgewapende en zelfnivellerende mortel. Vanwege de afmetingen van het tunneldek en de diepte van het stortfront zijn drie speciale pompen ingezet, elk met eigen mengers en stortploegen.

Door een goede voorbereiding en strakke regie bij de uitvoering is in vier uur tijd ruim 40 ton mortel verwerkt. Na nabehandeling is een scheurvrij  en hoogwaardig dek opgeleverd, binnen één uur beloopbaar en na 24 uur zwaar belastbaar.

Volg in dit filmpje het project op de voet.

Projectinformatie
Opdrachtgever: UMC Utrecht
Marktsegment: Utiliteitsbouw
Aannemer: SealteQ West BV
Uitvoering: Start onderzoeken medio november 2016 en oplevering gebruiksklaar dek 10 december 2016
Betonreparatietechnieken: Constructief betonherstel, Kathodische Bescherming en Injectie
Bijzonderheden: Onder zeer hoge tijdsdruk een hoogwaardig product afleveren met veel aandacht voor overlastbeperking en risicobeheersing.

Selecteer uw VBR-betonreparatiebedrijf


<< Ga terug