Pagina afbeelding

Meer draagkracht voor viaduct

26-01-2015

Kunstwerk 17 ligt in de Maastrichterweg in Meerssen en overspant de spoorlijn Maastricht – Heerlen. edilon)(sedra Contracting vergrootte de draagkracht van de brug en voerde renovatiewerkzaamheden uit.

De constructie dateert uit 1922 en had een gelimiteerde belastbaarheid van slechts  3,5 ton.
Als hoofdaannemer heeft edilon)(sedra Contracting op basis van een UAV-gc contract, in samenwerking met Ingenieursbureau APcon uit Zundert, een oplossing uitgewerkt om de draagkracht van het viaduct te vergroten zodat deze aan de huidige eisen voldoet (NEN 8700).

Vertrouwd
Er is gekozen voor het aanbrengen van een gewapende betonnen druklaag die met 2500 stuks ankers met DEX EA 2k, een twee componentenlijm, in de betonnen ondergrond is verankerd en zo de verhoogde belastingen via het bestaande dek naar de fundering overbrengt.
Ook is het dek voorzien van een nieuwe asfaltconstructie en betonnen barriers. Aan de onderzijde zijn betonreparaties uitgevoerd en is een extra betonlaag gespoten, die ook boven het spoor is aangebracht. Werken in een spoorzone is voor edilon)(sedra contracting immers vertrouwd.

Projectinformatie
Project: renovatie en constructieve opwaardering viaductdek KW 17
Locatie: Gemeente Meerssen
Opdrachtgever: Gemeente Meerssen
Aannemer: edilon)(sedra Contracting
Periode van uitvoering: augustus - september  2014
Betonreparatiewerkzaamheden: handmatig repareren, aanbrengen spuitbeton
MVO: Door het hele proces van voorbereiding, uitvoering, materiaalkeuze en kwaliteitbeheersing optimaal op elkaar af te stemmen is het viaduct gedurende de totale uitvoeringsperiode open geweest voor alle verkeer.
Bijzonderheden: Minimale overlast voor  trein, gemotoriseerd verkeer en fietsers

Selecteer uw VBR-betonreparatiebedrijf


<< Ga terug