12 oktober 2020

Renovatie Zuidersluis in Twentekanaal een indrukwekkend staaltje vakmanschap

Renovatie Zuidersluis in Twentekanaal een indrukwekkend staaltje vakmanschap

Na drie jaar bouwen is in april jl. de nieuwe sluis in het Twentekanaal bij Eefde in gebruik genomen. Een dringend capaciteitsprobleem moet daarmee verholpen zijn. 

De nieuwe sluiskolk ligt pal naast de ruim tachtig jaar oude, monumentale Zuidersluis met de kenmerkende heftorens. De nieuwe kolk is iets dieper en kan daardoor iets zwaardere schepen aan, maar de verdere afmetingen zijn met een breedte van circa 12 meter en een lengte van 140 meter gelijk. 

De naastliggende Zuidersluis kon nu buiten dienst gesteld worden. Het groot onderhoud is hard nodig en omvangrijk, want de boodschap is dat het veel werk is. 

De buitendienststelling wordt door VBR-bedrijf Mobilis in samenwerking met Croonwolter&Dros en Hollandia Services benut om diverse (renovatie) werkzaamheden aan de constructie en installaties uit te voeren. De te renoveren Zuidersluis is door Lock2Twente afgedamd en leeggepompt.

Revisie mechanische onderdelen

Op de verbindingsbruggen tussen de sluistorens (traversen) zit verf met het bestanddeel chroom 6. De traversen en de hefdeuren worden verwijderd en per schip naar Hollandia in Capelle aan den IJssel vervoerd. Daar worden in een speciale geconditioneerde omgeving  de traversen en hefdeuren opnieuw geconserveerd.

Renovatie betonconstructie

In Eefde wordt ondertussen door Mobilis Speciale Technieken onderhoud gepleegd aan de betonconstructie van de kolk en de heftorens. Een team van vakkundige betonreparateurs en onderaannemers voert de volgende werkzaamheden uit om de sluis weer helemaal up-to-date te maken:

  • Vernieuwen van alle dilatatieprofielen en injecteren van watervoerende scheuren.
  • Aanbrengen van nieuwe slijtlagen naast de sluiskolk.
  • Vernieuwen van staalconstructies zoals trappen, balustrades, kolkladders en stalen kozijnen.
  • Schilderwerk, met daarbij speciale aandacht voor de chroom 6 houdende onderdelen. 

En daarnaast bestaan de werkzaamheden voor een groot deel uit het herstellen van de betonconstructies. Er zijn de afgelopen jaren diverse schades ontstaan door bijvoorbeeld aanvaringen, maar ook problemen met betondekking en scheurvorming maakten de inzet van Mobilis Speciale Technieken onvermijdelijk.

Alle herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd conform de BRL 3201. Iedere schadeplek (>1000 st.) is vóór, tijdens en ná de reparatie vastgelegd in een logboek. Naast handmatige reparaties zijn er ook mortels in bekistingen en spuittechnieken gebruikt.

Capaciteit verdubbeld

Het team van Mobilis kijkt uit naar het voorjaar van 2021, wanneer alle onderdelen weer op hun plaats teruggekomen zijn. Op dat moment liggen de oude en nieuwe sluis fraai naast elkaar als verbinding tussen de IJssel en het Twentekanaal. Het Twentekanaal is de voornaamste transportader voor de Twentse industrie. Jaarlijks passeren twaalfduizend schepen de sluis. De oude sluis was daarop niet berekend, waardoor de wachttijden konden oplopen tot drie kwartier.
Het sluizencomplex is nu in capaciteit verdubbeld en zeker een bezoekje waard.

Projectinformatie

Project: Sluis Eefde in Twentekanaal
Locatie: Eefde
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Uitvoerend VBR-bedrijf: Mobilis Speciale Technieken
Marktsegment: infrabouw 
Toegepaste betonreparatietechnieken: (constructief) handmatig repareren, injecteren, betonspuiten, aanbrengen slijtlagen
Periode van uitvoering: voorjaar 2020 – voorjaar 2021
MVO-/duurzaamheidsaspecten: behoud Rijksmonument.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief-->
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief