Pagina afbeelding

Vlechtwerk van lamellen geeft brug extra draagkracht

30-11-2012

VBR-lid Salverda neemt een brug over de Ruttense Vaart in de Noordoostpolder onder handen.

De komst van een windmolenpark in het IJsselmeer bij Urk maakt verzwaring en renovatie van de brug noodzakelijk.

Net als andere kunstwerken in Nederland is ook dit betonnen kunstwerk doorgerekend. Dit is gedaan door Ingenieursbureau Westenberg uit Harderwijk.
“Hij was op het randje qua sterkte”, vertelt Ron Nijman van Salverda. “Na de opknapbeurt voldoet de brug aan de verkeersklasse 50.”

Stramien
Na het schoonmaken en opruwen van de onderkant van het brugdek zijn stroken van 2 millimeter dikke lijmwapening van koolstofvezel met epoxyhars verlijmd. De stroken koolstofvezel van 10 centimeter breed worden om de 10 centimeter evenwijdig naast elkaar gelijmd. Dwars eroverheen komt hetzelfde stramien, waardoor de constructie extra sterkte van de constructie wordt gerealiseerd.

Precies werkje
De stroken zijn over de volledige lengte van het brugdek aangebracht; in totaal maar liefst circa 1,6 kilometer lijmwapening.
Nijman: “Het aanbrengen van de lamellen is een precies werkje.” Vooraf wordt nauwkeurig ingemeten waar de lamellen komen. Vervolgens wordt met een lijmapparaat de exacte hoeveelheid epoxylijm aangebracht. Nadat de lamel op de onderzijde van de brug is aangebracht, wordt de lamel aangedrukt zodat de overtollige hoeveelheid lijm wordt weggeduwd.

Betonrenovatie
Het betonwerk van de autobrug en de naastliggende fietsbrug is in zijn geheel gerenoveerd.
De betonnen schampranden van de autobrug waren aangetast door zout en zijn vernieuwd.
De oude brugleuningen voldeden niet aan de huidige verkeersnormen. Een stalen hoeklijn zal de ankers van de brugleuning verstevigen. Daarna worden ze in een betonnen schampkant gegoten die in het verlengde van de bestaande schampkant worden getrokken. Ook het asfalt en de hemelwaterafvoeren zijn vervangen.

Pure kunst
“Het is pure kunst wat wij onder brugdekken maken, alleen zien de mensen het niet”, besluit Ron Nijman.

Projectinformatie

  • Opdrachtgever: Gemeente Noord Oost Polder
  • Plaats: Noordoostpolder (Rutten)
  • Aannemer: Salverda
  • Marktsegment: infrabouw
  • Uitvoering: 2012
  • Toegepaste technieken: aanbrengen koolstof lamellenwapening, handmatig repareren, coating, vervangen leuningen, vijzelen en vervangen opleggingen, vervangen asfalt.
  • Bijzonderheid: De brug mocht maximaal 5 dagen worden gestremd voor het wegverkeer
  • MVO/Duurzaamheid: Door het toepassen van koolstoflamellen is de levensduur van de brug op relatief eenvoudige wijze verlengd.
Selecteer uw VBR-betonreparatiebedrijf


<< Ga terug