Renovatie 14.500 m2 verdiepingsvloer parkeergarage

  • SealteQ West is sinds het begin van dit jaar bezig met betonrenovatiewerkzaamheden aan een verdiepingsvloer in parkeergarage De Meent in hartje Rotterdam. De vloer heeft een oppervlakte van bijna 14.500 m2. Het oorspronkelijke doel van de omvangrijke renovatie is om de brandwerendheid in de garage te vergroten en aanwezige betonschade te herstellen. SealteQ West voert het project samen met hoofdaannemer Strukton Worksphere b.v. uit.
  • OpdrachtgeverGemeente Rotterdam
  • PlaatsBinnenrotte Rotterdam
  • Aannemer SealteQ b.v.
  • MarktsegmentWoningbouw, Utiliteitsbouw
  • BetonreparatietechniekenOverige technieken, KB en lijmwapening
  • BijzonderhedenOverlastbeperking, complexe draagstructuur ontleed t.b.v. constructief herstel, extra aandacht voor werkomstandigheden en coronaproblematiek.
  • MVO-aspecten

    Extra verduurzaming door carbonatatieremmende tussenlaag met dekkingsverhoging.

  • Toelichting op project

    Expert in betonrenovatie

    Al in 2017 is SealteQ West begonnen met de voorbereidende werkzaamheden. Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd en onderhoudsadviezen uitgebracht. Zelf onderzoek doen en hierin een adviesrol pakken is standaard voor VBR-bedrijven.
    Om eventuele risico’s volledig uit te sluiten en de juiste maatregelen vanuit de BRL 3201-deel 2 te kunnen nemen, is door SealteQ voorgesteld om een aanvullend constructief onderzoek uit te laten voeren op de verdiepingsvloer. 
    Aan de hand van de constructieve beschouwing van Adviesbureau Hageman kon een goed herstelplan voor de constructieve schades opgesteld worden. De totaalaanpak van de betonschade, de maatregelen voor de duurzaamheid en de brandbescherming tezamen met de reguliere voorbereidende werkzaamheden zijn in het herstel- en projectveiligheidsplan beschreven.

    En… aan de slag

    Om het werk zo veilig en efficiënt mogelijk aan te pakken, zijn de werkzaamheden opgedeeld in zes fases. Het per fase afplakken en compartimenteren is noodzakelijk om de installaties en omliggende bouwdelen te beschermen.
    Daarna wordt de ondergrond geheel kaal gestraald. Schades opnemen gaat immers beter op een kale ondergrond. Kleine schades worden vervolgens uitgehakt en hersteld.
    Grote constructieve schades worden onderstempeld. De stempels zorgen ervoor dat de vloer niet instort en dat er veilig gesaneerd kan worden.
    Het herstellen van de grote schades neemt meer tijd in beslag. Er moet vaak nieuwe wapening worden aangebracht en in delen, met een constructieve spuitbeton, worden gereprofileerd. Voor het herstel en uitharden per sectie worden 2 weken gerekend.
    Na het herstel wordt er een carbonatatieremmende beschermlaag aangebracht. Dit is om de duurzaamheid van de constructie te vergroten. 

    Carbowat?? 

    In beton zit zogenaamde ‘vrije kalk’ die zorgt voor de bescherming (passivering) van het betonstaal. Door een reactie met CO2 (kooldioxide) wordt de aanwezige kalk omgezet naar kalksteen. Dit proces heet carbonatatie, in feite de verzuring van het beton. Bij ernstige carbonatatie wordt het betonstaal dan niet meer beschermd en kan er corrosie van de wapening optreden.
    Aanbrengen van de mortel wordt uitgevoerd met de natte spuitmethode. Voordelen hiervan zijn: het kan profielvolgend worden aangebracht, grote dichtheid van beton, goede aanhechting aan de ondergrond na het stralen, veel minder rebound (afval) en stofvorming dan bij de droge methode en een sterke remming van het carbonatatieproces (de indringing van CO2) door het hoge cementgehalte. 
    Na het aanbrengen van deze extra beschermlaag wordt er een lichte en brandwerende mortel aangebracht. Ook deze wordt door middel van spuiten aangebracht en zal de brandwerendheid van de betonconstructie vergroten met 60 minuten.

    Hoe nu verder?

    Van de zes fases heeft SealteQ er op dit moment drie succesvol afgerond met de eerste spuitlaag. Fase vier is inmiddels gestart. Tot op heden ligt SealteQ voor op schema, mede door de juiste voorbereiding en de prettige samenwerking met de hoofdaannemer en de opdrachtgever. De oplevering van de werkzaamheden wordt eind november 2020 verwacht. 

    Meer lezen over dit project? Klik dan hier.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief-->
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief